Administratieve verplichtingen voor ondernemers

Administratieve verplichtingen ondernemers

Een administratie bijhouden betekent eigenlijk niets anders dan dat je gegevens registreert die nodig zijn om (bijvoorbeeld) geldstromen en tijdsbesteding te volgen.

Als ondernemer heb je een administratie nodig. Je hebt gegevens nodig voor het invullen van je aangiften inkomstenbelasting en btw én bovendien is een administratie bijhouden wettelijk verplicht.

Vanuit de belastingdienst gezien: zij moeten eenvoudig de benodigde informatie uit jouw administratie kunnen halen zodat ze kunnen controleren of jij het juiste bedrag aan belastingen hebt betaald.

Er zijn algemene eisen voor je administratie en voor de btw bestaan er specifieke eisen. Hieronder ga ik daar verder op in.

Algemene eisen

Als ondernemer heb je een zogenaamde ‘fiscale bewaarplicht’. Dit houdt in dat je wettelijk verplicht bent een goede en duidelijke administratie bij de houden en te bewaren.

In principe is de bewaartermijn voor je administratie 7 jaar, maar soms geldt 10 jaar (met name bij aan- of verkoop van onroerend goed en bij elektronische diensten, radio- en tv diensten en telecomdiensten).

Er zijn verder geen eisen aan hoe je de administratie opzet (dit mag ook digitaal, graag zelfs).

Welke gegevens?

De gegevens die je moet bijhouden zijn vrij uitgebreid. Gelukkig leven we in een digitaal tijdperk waardoor je een groot deel van je gegevens makkelijker kunt raadplegen en bewaren.

De belangrijkste gegevens die nodig zijn in je administratie zijn:

  • facturen (uitgaande en inkomende)
  • kasadministratie (inclusief kassabonnen, indien van toepassing)
  • bankafschriften (check hoe lang je deze kunt downloaden)
  • overeenkomsten (of voorstellen tot overeenkomst, zoals een offerte)
  • agenda’s (zakelijke)
  • e-mailverkeer (en eventuele andere correspondentie)

Houd in achterhoofd dat de belangdienst allerlei gegevens kan opvragen voor verschillende doeleinden. Het is jouw plicht als ondernemer om alle gegevens die (redelijkerwijs) van belang kunnen zijn voor de belastingheffing te bewaren.

Bijvoorbeeld: voor het urencriterium is je zakelijke agenda van belang, maar misschien ook je e-mailverkeer of je urenadministratie. Voor de bijtelling wil de belastingdienst naar je rittenadministratie misschien ook je agenda inzien. Vaak is er bewijs dat jij op een bepaalde plek was en dan is het aan jou om te bewijzen dat je daar voor zakelijke doeleinden was.

Heb jij bepaalde kosten opgevoerd in de aangifte inkomstenbelasting? Zorg ervoor dat je kunt bewijzen dat deze kosten (van bijvoorbeeld een etentje of overnachting) zakelijk waren.

Btw

In een eerdere blog heb ik uitgebreid geschreven over wat de btw inhoudt en wanneer je en btw-ondernemer bent. Als je btw-ondernemer bent, heb je de verplichting bepaalde dingen te administreren.

Uit je btw-administratie moet duidelijk blijken hoeveel btw je moet betalen en hoeveel je van de belastingdienst terugvraagt. Je moet in ieder geval bewaren:

  • uitgaande facturen (lees meer over wanneer je een factuur moet verzenden en aan welke eisen deze moet voldoen in mijn blog btw: hoe werkt het?): je bent verplicht een kopie van de factuur in je administratie te bewaren en bepaalde gegevens te administreren. Als je werkt met een factuurnummer of -kenmerk zijn is het bedrag van de factuur (zowel de vergoeding exclusief btw als het btw-bedrag) voldoende
  • inkomsten: als je voornamelijk aan particulieren levert pas je in plaats van het factuurstelsel, het zogenaamde kasstelsel toe. In dat geval moet je al je inkomsten administreren (die zijn bijgeboekt of ontvangen in kas).
  • ontvangen facturen: zoals ook geldt voor uitgaande facturen, moet je ook inkomen facturen bewaren en bepaalde gegevens vastleggen (als je werkt met factuurnummer of – kenmerk is het bedrag voldoende)
  • privégebruik: als je bepaalde goederen of diensten vanuit je bedrijf ook in privé gebruikt, moet je dit vastleggen. De btw is dan niet of maar gedeeltelijk aftrekbaar.

Soms kun je voor de btw-administratie ontheffing aanvragen, daarover lees je meer in deze blog

Een btw-administratie is niet verplicht als je alleen vrijgestelde diensten en/of goederen.

Hoe houd jij jouw administratie bij? Doe je het zelf in bijvoorbeeld een spreadsheet? Of heb je een softwarepakket?

This Post Has 4 Comments

  1. Ik hou bonnen bij in een map. De bedragen daarvan in een excel bestandje. Uren in excel (en zo ook begin en eindtijd van mn werkdag die nog wel eens wisselen) dus 2 vliegen in 1 klap, gewerkte uren voor de belastingdienst en eind van de maand makkelijk uren factureren aan mn klanten. Hou uren en bonnen wekelijks bij, voorkomt fouten (vooral in de uren. Tijden veranderen nog wel eens dus kans op vergeten is groot bij uitstellen) Zodra alle info binnen is in feb alles naar de boekhouder. Hij doet onze aangiftes Ideaal. Geen btw als gastouder dus dat scheelt weer een stukje administratie

    1. Klinkt alsof jij je administratie goed op orde hebt. Fijn dat jullie een goede boekhouder hebben, dat is goud waard!

      1. hij doet alleen de aangiftes, meer niet, ik lever alles superduidelijk en overzichtelijk aan haha

  2. Beste Elle,

    Dankjewel voor dit informatieve artikel!

    Het is fantastisch dat je ondernemers helpt orde in hun boekhouding te scheppen.

    Een belangrijk aandachtspunt voor 2020 zijn de veranderingen in BTW-nummers die in het nieuwe jaar ingaan. Eenmanszaken, waarvan het BTW-nummer voorheen uit het BSN-nummer met een toevoeging bestond, gaat namelijk om privacy redenen op de schop. Hierdoor moeten eenmanszaken in 2020 tijdelijk met twee BTW-nummers werken.

    Ik werk bij Debitoor, een online factuur en boekhoudprogramma en ik heb een artikel geschreven met meer informatie over dit onderwerp: https://debitoor.nl/blog/veranderingen-voor-entrepreneurs-in-2020

    Ik hoop dat iemand er wat aan heeft 🙂

    Met vriendelijke groet,

    Sebastiaan

Laat hier je reactie achter!

Close Menu