Leaseauto: gevolgen voor de werknemer

Auto werkgever

Door veel mensen wordt een auto van de zaak als een hele goede arbeidsvoorwaarde gezien. Het is natuurlijk ook erg aantrekkelijk; je werkgever zorgt ervoor dat jij in een (gloednieuwe) auto kan rondrijden en als je geluk heb ook nog eens buiten werktijd. Daar zeg je toch geen nee tegen?!

Het kán inderdaad super aantrekkelijk zijn, maar vergis je niet in de kosten. Het is niet altijd zo voordelig als het lijkt en dat heeft vooral te maken met de bijtelling en eventuele ‘cash optie’.

Na het lezen van deze blog kun jij een weloverwogen keuze maken!

Werkgever – werknemer

Deze blog gaat over de leaseauto die je werkgever aan jou als werknemer ter beschikking stelt (of als jij een werkgever bent, vind je hier de gevolgen voor je werknemer).

Er zijn verschillende situaties mogelijk, waarbij de meest voorkomende is dat de werkgever ‘een pool’ auto’s leaset van een leasemaatschappij en er vervolgens één aan de werknemer ter beschikking stelt. Het kan ook zo zijn dat de werkgever de auto in eigendom heeft en aan jou ter beschikking stelt. Voor de uitwerking bij de werknemer heeft dit verder geen gevolgen.

Deze blog gaat dus niet over de keuze tussen private leasing en kopen. Als je daarover meer wil weten, kun je deze blog lezen voor particulieren, of deze voor ondernemers.

Cash optie

Bij sommige bedrijven heb je de keuze: óf een auto van de zaak óf het uitbetalen van een budget. Dat laatste wordt ook wel een ‘cash optie’ genoemd. Heel simpel gezegd heb je de keuze tussen een leaseauto (die je naar keuze ook privé mag gebruiken) of een hoger brutosalaris. Het bedrag van de cash optie wordt in principe gewoon belast zoals de rest van je brutosalaris, maar €0,19 per kilometer (bijvoorbeeld voor woon-werkverkeer) is vrijgesteld.

Indien je kiest voor de ‘cash optie’, wordt in de meeste gevallen verwacht dat je van dit (vaste) bedrag al je vervoerskosten betaald, inclusief woon-werkverkeer en zakelijk vervoer. Vooral als je ver van je werk af woont, ben je aan benzine of kosten voor OV misschien al bijna net zoveel geld kwijt als het nettobedrag van de ‘cash optie’. In dat geval kun je beter de auto van de zaak nemen, als deze auto van de zaak verder geen extra kosten zoals hoge parkeerkosten met zich meebrengt.

Als je voor de keuze tussen de auto en het budget staat, kun je een kostenvergelijking maken. Je vergelijkt jouw transportkosten als je het vervoer zelf moet betalen van het budget met het nettobedrag van de ‘cash optie’. Als de kosten die jij uit zou geven aan vervoer hoger zijn dan het budget, is het beter voor de auto van de zaak te kiezen aangezien je anders meer geld kwijt bent.

Als jij zonder de auto van de zaak een eigen auto zou hebben of moeten kopen, moet je in de transportkosten de gemiddelde kosten van deze auto meenemen, zoals onderhoudskosten, verzekeringen, belastingen en benzine.

Soms bestaat ook nog de keuze om een goedkopere auto van de zaak te rijden (lagere prijsklasse) en het resterende budget uit te laten betalen.

Voorbeelden

Het budget (de cash optie) dat je van je werkgever krijgt als je geen auto van de zaak neemt bedraagt €500 bruto. Stel dat jij in de 40,85% belastingschijf zit, houd je ongeveer €300 netto per maand over. Als je moet reizen voor je werk, kan het nettobedrag hoger zijn, want €0,19 per kilometer is vrijgesteld van belastingen.

Optie 1
Je woont 3 kilometer van je werk en gaat elke dag op de fiets naar je werk. Ongeveer één keer per maand besteed je €25 aan openbaar vervoer voor zakelijke cursussen. Je hebt niet echt een auto nodig, want je woont midden in de stad. Als je een auto neemt, moet je ook nog eens €75 per maand aan parkeerkosten betalen. In deze situatie is het voordeliger voor de cash optie te kiezen.

Optie 2
Je woont redelijk ver van je werk (30 kilometer enkele reis) in een dorp of stad zonder treinstation. Als je elke dag met het openbaar vervoer naar je werk zou gaan, kost dit je €250 per maand. Met de auto ben je veel sneller op je werk. Als je het budget zou nemen zou je in dit geval voor de 60 kilometer per dag woon-werkverkeer €0,19 per kilometer belastingvrij krijgen. Dit komt neer op ongeveer €200 per maand. Over de resterende €300 van het budget moet je wel belasting betalen, waardoor je in totaal ongeveer €380 netto overhoudt. In dit geval kun je afwegen of het jou €130 per maand waard is om elke dag reistijd te besparen, of dat je liever met het openbaar vervoer reist omdat je dan in de trein kunt werken, of je het belangrijk vindt om bewust om te gaan met het milieu, of je anders zelf een auto moet aanschaffen, etc.

Optie 3
Je woont 15 kilometer van je werk. Je hebt al een auto waaraan je niet veel kosten hebt. De verzekeringskosten en belastingen zijn laag, net zoals de onderhoudskosten. Alles bij elkaar geef je gemiddeld ongeveer €100 per maand aan de auto uit en dan kun je hem ook nog een privé gebruiken. Hier is het belangrijk een afweging te maken of jij het risico op hoge onderhoudskosten wil vermijden en in een nieuwe auto wil rijden tegen de betaling van een hoger bedrag.

In deze situatie moet je je ook realiseren dat je de auto nu ook privé kunt gebruiken. Als je dat met de auto van de zaak wil, moet je bijtelling betalen. De extra kosten zijn dan niet alleen het gemist van de ‘cash optie’ maar ook de bijtelling. Daarover hieronder meer.

Privégebruik auto – bijtelling

Als je de keuze tussen een auto van de zaak en een budget hebt, is dat heel prettig. Bij sommige functies of bedrijven bestaat deze keuze helemaal niet en is de auto van de zaak min of meer een verplichting (met name in functies waarbij je veel onderweg bent, zoals sales buitendienst). Hoe dan ook, áls je een leaseauto van de zaak hebt, staat de keuze open: ga ik de auto ook in privé gebruiken, of alleen om van en naar mijn werk te rijden en tijdens mijn werk? Woon-werkverkeer geldt namelijk als zakelijk.

De keuze om ook privé te rijden, heeft financiële gevolgen. Dan komt namelijk de bijtelling om de hoek. De bijtelling is een bedrag dat bij je loon wordt opgeteld, namelijk een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Dit blijft dus altijd de ‘nieuwwaarde’, ook al is je auto ouder. Over dit bedrag aan bijtelling, moet je inkomstenbelasting betalen. Het percentage van de bijtelling en de cataloguswaarde kun je opvragen bij je werkgever of de leasemaatschappij.

Voorbeeld

De cataloguswaarde van jouw leaseauto is €25.000. Het bijtellingspercentage 22%. De bijtelling is dan €5.500 per jaar en over dit bedrag moet je inkomstenbelasting betalen. Als je in de 40,85% belastingschijf zit, betaal je feitelijk gezien ongeveer €2.250 per jaar en dat is ongeveer €187,50 per maand.

* uitgaande van een belastingtarief van 40,85%

Dit zijn de kosten die jij kwijt bent voor het feit dat je de auto altijd in privé mag rijden. Je moet dus vrij veel privé rijden, om dit bedrag eruit te halen. Maak voor jezelf de afweging of dit het waard is voor jou. Als je heel weinig privé rijdt, minder dan 500 kilometer per jaar, hoef je geen bijtelling toe te passen. Let op, 500 kilometer per jaar is minder dan 42 kilometer per maand en dus echt heel weinig.

Verklaring geen privégebruik

Als je een leaseauto van je werkgever hebt en je besluit hem niet privé te rijden (of minder dan 500 kilometer per maand), kun je een ‘verklaring geen privégebruik auto’ aanvragen bij de belastingdienst. Deze verklaring geef je aan je werkgever zodat er geen loonbelasting wordt ingehouden over de bijtelling.

Rittenadministratie

Als de belastingdienst van mening is dat jij meer dan 500 kilometer privé hebt gereden, is het aan jou om te bewijzen dat dit niet het geval is. De meest gebruikelijk manier is door het laten zien van de kilometerregistratie. Ik adviseer om altijd een rittenadministratie bij te houden als je de auto niet privé gebruikt (of minder dan 500 kilometer). Je moet dan alle zakelijke en privéritten bijhouden. Je kunt een voorbeeldsheet hier downloaden.

Als je niet in staat ben om te bewijzen dat je de auto voor minder dan 500 kilometer privé hebt gereden, zal de belastingdienst een aanslag opleggen, vaak met een boete van 50%.

Uiteindelijk is dus voor het privégebruik de vraag: hoeveel rijd jij in privé? Je moet heel wat in privé rijden om de kosten van de bijtelling eruit te halen.

Samenvatting

Als je de keuze hebt tussen een maandelijkse cash optie of een auto van de zaak, moet je de afweging maken of jouw reiskosten opwegen tegen het hebben van een auto van de zaak. Op het moment dat je de auto van de zaak hebt, kun je vaak kiezen of je deze ook in privé gebruikt. Als je dat doet, moet je ‘bijtelling betalen’. Is dit het waard voor jou?

Latest on Instagram
  • 5 Essentiële punten voor een financieel gezonde relatie

Mensen denken echt heel erg verschillend over geld. Het is dus niet heel gek dat het de voornaamste oorzaak van ruzie's binnen relaties is... Ik vond het tijd om hier wat aandacht aan te besteden in mijn nieuwste blog! Link in mijn biografie.
  • 'How to get rid of stuff?

Mijn nieuwe blog gaat over spullen vs. ervaringen. Twee vrouwen hebben over dit onderwerp een super inspirerende TED talk gegeven - deze vind je ook in mijn blog!

Link in Instagram biografie
  • Heb jij net een huis gekocht? Of ben je gewoon even vergeten hoe het ook alweer allemaal zit met het eigenwoningforfait en de hypotheekrenteaftrek?

Dat lees je allemaal in mijn blog - link in BIO
  • De 6 beste spaartips ooit

In mijn nieuwste blog (link in BIO): deze 6 dingen zijn onmisbaar voor een financieel gelukkig leven!
  • Mijn beleggingsstrategie: buy & hold

Vorige week deed ik uit de doeken waarom indexbeleggen naar mijn mening de beste manier van beleggen is. 
Zelf combineer ik dit met een buy & hold strategie, om zo mijn risico (nog meer) te spreiden. Lees meer over deze strategie in mijn nieuwste blog --> link in BIO

Laat hier je reactie achter!

Close Menu