Leaseauto of kostenvergoeding? De keuze

Leaseauto kostenvergoeding cash optie keuze

Door veel mensen wordt een auto van de zaak als een hele goede arbeidsvoorwaarde gezien. Het is natuurlijk ook erg aantrekkelijk; je werkgever zorgt ervoor dat jij in een (gloednieuwe) auto kan rondrijden en als je geluk heb ook nog eens buiten werktijd (dan kan bijtelling van toepassing zijn!). Daar zeg je toch geen nee tegen?!

Het kán inderdaad super aantrekkelijk zijn, maar vergis je niet in de kosten. Het is niet altijd zo voordelig als het lijkt, vooral als je ook een ‘cash optie’ hebt.

Na het lezen van deze blog kun jij een weloverwogen keuze maken tussen de kostenvergoeding (‘cash optie’) of leaseauto!

Werkgever – werknemer

Deze blog gaat over de leaseauto die je werkgever aan jou als werknemer ter beschikking stelt.

Wil je lezen over de keuze tussen private leasing en kopen, lees dan mijn andere blog.

Verschillende opties

Er zijn verschillende situaties mogelijk, waarbij de meest voorkomende is dat de werkgever ‘een pool’ auto’s leaset van een leasemaatschappij en er vervolgens één aan de werknemer ter beschikking stelt.

Het kan ook zo zijn dat de werkgever de auto in eigendom heeft en aan jou ter beschikking stelt. Voor de uitwerking bij de werknemer hebben beide situaties dezelfde gevolgen.

Cash optie

Bij sommige bedrijven heb je de keuze: óf een auto van de zaak óf het uitbetalen van een budget. Dat laatste wordt ook wel een ‘cash optie’ genoemd.

Heel simpel gezegd heb je de keuze tussen een leaseauto (die je eventueel ook privé mag gebruiken) of een hoger brutosalaris.

Belasting cash optie

Het bedrag van de cash optie wordt in principe gewoon belast zoals de rest van je brutosalaris, maar €0,19 per kilometer (voor woon-werkverkeer) is vrijgesteld.

Kostenvergoeding

Indien je kiest voor de ‘cash optie’, wordt in de meeste gevallen verwacht dat je van dit (vaste) bedrag al je vervoerskosten betaald, inclusief woon-werkverkeer en zakelijk vervoer. Check welke voorwaarden voor jou gelden!

Vooral als je ver van je werk af woont of veel moet reizen voor je werk, ben je aan benzine of kosten voor openbaar vervoer misschien al bijna net zoveel geld kwijt als het nettobedrag van de ‘cash optie’. In dat geval kun je beter de auto van de zaak nemen, als deze auto van de zaak verder geen extra kosten zoals hoge parkeerkosten met zich meebrengt.

Maak hiervoor dus een kostenvergelijking. 

Kostenvergelijking – voorbeelden

Je vergelijkt jouw transportkosten als je woon-werkverkeer en zakelijk vervoer zelf moet betalen met het nettobedrag van de ‘cash optie’.

Het budget (de cash optie) dat je van je werkgever krijgt als je geen auto van de zaak neemt bedraagt €500 bruto. Stel dat jij in de 40,85% belastingschijf zit, houd je ongeveer €300 netto per maand over. Als je moet reizen voor je werk, kan het nettobedrag hoger zijn, want €0,19 per kilometer is vrijgesteld van belastingen.

Voorbeeld 1

Je woont 3 kilometer van je werk en gaat elke dag op de fiets naar je werk. Ongeveer één keer per maand besteed je €25 aan openbaar vervoer voor zakelijke cursussen. Je hebt niet echt een auto nodig, want je woont midden in de stad. Als je een auto neemt, moet je ook nog eens €75 per maand aan parkeerkosten betalen. 

In deze situatie is het voordeliger voor de cash optie te kiezen.

Voorbeeld 2

Je woont redelijk ver van je werk (30 kilometer enkele reis) in een dorp of stad zonder treinstation. Als je elke dag met het openbaar vervoer naar je werk zou gaan, kost dit je €250 per maand. Met de auto ben je veel sneller op je werk. 

Als je het budget zou nemen zou je in dit geval voor de 60 kilometer per dag woon-werkverkeer €0,19 per kilometer belastingvrij krijgen. Dit komt neer op ongeveer €200 per maand. Over de resterende €300 van het budget moet je wel belasting betalen, waardoor je in totaal ongeveer €380 netto overhoudt. 

In dit geval kun je afwegen of het jou €130 per maand waard is om elke dag reistijd te besparen, of dat je liever met het openbaar vervoer reist omdat je dan in de trein kunt werken, of je het belangrijk vindt om bewust om te gaan met het milieu, of je anders zelf een auto moet aanschaffen, etc.

Voorbeeld 3

Je woont 15 kilometer van je werk. Je hebt al een auto waaraan je niet veel kosten hebt. De verzekeringskosten en belastingen zijn laag, net zoals de onderhoudskosten. Alles bij elkaar geef je gemiddeld ongeveer €100 per maand aan de auto uit en dan kun je hem ook nog een privé gebruiken. 

Hier is het belangrijk een afweging te maken of jij het risico op hoge onderhoudskosten wil vermijden en in een nieuwe auto wil rijden tegen de betaling van een hoger bedrag.

Privégebruik auto

Mag jij de auto van de zaak ook privé gebruiken? Dan moet je bijtelling betalen. De extra kosten zijn dan niet alleen het gemist van de ‘cash optie’ maar ook de bijtelling. 

Lees in mijn andere blog hoe de bijtelling precies werkt.

Samenvatting

Als je de keuze hebt tussen een maandelijkse ‘cash optie’ of een auto van de zaak, moet je de afweging maken of jouw reiskosten opwegen tegen het hebben van een auto van de zaak. 

Op het moment dat je de auto van de zaak hebt, kun je vaak kiezen of je deze ook in privé gebruikt. Als je dat doet, moet je ‘bijtelling betalen’. Is dit het waard voor jou?

This Post Has 11 Comments

  1. Marie de Jonge

    Bedankt voor het delen van dit handige artikel over het leasen van een auto. Ik ga eens berekenen wat de beste keuze voor mij is. Ik vind het uiteindelijk belangrijk dat ik snel naar mijn werk kan komen en tussendoor naar mijn afspraken kan rijden.

  2. Guy Hulshof

    Erg interessant! Sinds kort kom ik in aanmerking voor een lease-auto, maar omdat ik een fijne en vooral goedkope auto in bezit heb, heb ik voor de cash optie gekozen. De cash is ca. € 10.000 per jaar en ik rijd zo’n 30.000 km per jaar aan woon-werk. Ik kan er dus vanuit gaan dat € 5700 belastingvrij is. Maar hoe werkt het verkrijgen van die vrijstelling ….. moet ik dit regelen via de belastingaangifte? Zo ja, hoe dan / waar dan? Op de belastingaangifte-site kom ik hier niet uit!

    1. FinancElle

      Beste Guy, dank voor je reactie en klinkt als een goede keuze voor jou. Je moet deze onbelaste kostenvergoeding regelen via je werkgever, zie ook deze (korte) pagina van de Belastingdienst.

  3. Hendrik

    Beste Elle,

    Omdat ik zelf bezig ben met FO ben ik op jouw blog gekomen en ik heb een vraag over km-vergoeding eigen auto. Ik ben werknemer en heb nu een leaseauto. Ik mag ook met een eigen auto en krijg dan 19 c/km voor woon-werk als ik naar kantoor ga. Ik ga echter vrijwel nooit naar kantoor en werk vanuit huis en reis dagelijks naar klanten. Dat wordt vergoed met 30 c/km.

    Ik ga er van uit dat de 11 cent boven de 19 cent wordt belast. Klopt dat? Het zijn in mijn geval geen woon-werk kms. De reistijd wordt gezien als werktijd dus, als ik in de auto stap ben ik aan het werk. Omdat je het specifiek over woon-werk verkeer hebt.

    1. FinancElle

      Hi Hendrik,

      Leuk dat je mijn blog hebt gevonden! Het klopt inderdaad dat een km-vergoeding voor zakelijke kilometers wordt belast boven 0,19 per km (in jouw geval is dus 0,11 per km belast loon). Woon-werk wordt ook gezien als zakelijke kilometers dus hier zit geen verschil tussen.

      Zie ook handboek loonheffingen 2019 – 21.1.1.

      Hoe het belastingtechnisch precies uitwerkt is mede afhankelijk van wat je met je werkgever hebt afgesproken (bruto/netto).

  4. Martijn

    Hi Elle,

    Wat grappig, ik google op lease of cash-optie en jouw artikel staat bovenaan! Ik lees ze altijd trouw!

    Ik werk vanuit huis en heb de mogelijkheid om te kiezen voor een lease auto of 650 EUR cash. Ik heb dus geen woon-werk verkeer, maar rij wel naar klanten in Benelux en in het weekend wat prive.

    Als ik geen lease auto kies, scheelt me dat bijtelling (ca 350 EUR netto). En daarbij krijg ik 650 EUR (bruto) cash. Stel ik kies voor cash optie, betekent dit dan:
    – Geen bijtelling -350
    – Maandelijkse cash compensatie (650 Bruto) inschatting 400 Netto.
    – Zakelijkelijke km daarbij (stel 1000km per maand), 0,19ct x 1000 = 190 EUR
    (Of valt de km vergoeding binnen de cash 650 en moet ik dit elke maand doorgeven).

    Dank voor je leuke blogs!

    Gr.Martijn.

    1. FinancElle

      Hi Martijn,

      Wat super leuk om te horen (dat ik op de eerste plek in Google sta én dat je mijn blogs altijd leest)!

      Dit is afhankelijk van wat je met je werkgever hebt afgesproken. Geven zij bovenop de cash optie nog een vergoeding voor zakelijke ritten? Vaak zie je dat werkgevers verwachten dat je alle zakelijke ritten vanuit de kostenvergoeding kan betalen. Dit zou je even moeten checken!

      Indien je de zakelijke ritten inderdaad zelf van de kostenvergoeding moet betalen, kan dit gedeelte wel onbelast blijven (0,19 per km). Je zou dan op maandelijkse basis moeten doorgeven hoeveel zakelijke kms je hebt gereden. Een vaste kostenvergoeding is alleen mogelijk als je naar een vaste plek reist (zie ook het handboek Loonheffingen 21.1.2).

      Hopelijk helpt dit!

  5. Danielle

    Hoi Elle, ook ben ik zoekende rond dit onderwerp 🙂 Weet jij of het gebruikelijk is dat de werkgever een vergoeding naar rato geeft? Dus werknemer die 32 uur per week werkt zou dan 4/5 van het oorspronkelijke bruto budget ontvangen. Ik ben erg benieuwd wat de standaard is in Nederland. Alvast bedankt voor je reactie!

    1. FinancElle

      Hi Danielle, eerlijk gezegd weet ik dit niet. Het zou mij persoonlijk wel logisch lijken om pro rata te betalen.

  6. Les

    Hi elle,

    Wat een leuk artikel. Ik heb een vraag, ik moet veel voor mijn werk rijden dus heb recht op een auto van de zaak. Toen ik net was begonnen, had ik net een nieuwe auto en heb er voor gekozen om €0,19 de km vergoed te krijgen en een bruto bedrag voor mijn auto.

    Alleen heb ik het gevoel dat ik weinig ontvang, hoe wordt het bruto cashback bedrag eigenlijk berekend ? Weet jij dat misschien

    1. FinancElle

      Hallo Les,

      Dank voor je compliment.

      Het cashback bedrag zou iets moeten zijn wat je met je werkgever overeenkomt. Staat er iets over in je arbeidsovereenkomst of de CAO?

Laat hier je reactie achter!

Next PostRead more articles