Spaartip van de maand: pakket versturen

Goedkoop pakket versturen tips ondernemer btw

Onlangs heb ik een groot deel van mijn spullen verkocht via Marktplaats. In mijn geval was dat nodig omdat ik ging verhuizen, maar het is sowieso een goed idee om regelmatig grote opruiming te houden.

Anyway, toen kwam het moment waarop ik deze spullen ging verzenden. Ik vind het altijd lastig om te weten wat de goedkoopste optie is voor het versturen van een pakket. Je wil niet voor verrassingen komen te staan bij het pakketpunt of de parcelshop.

Verzendkosten vergelijken

Bovenstaand probleem is niet iets waar alleen particulieren mee worstelen, ook kleine ondernemers lopen ertegenaan. Het is lastig om prijzen te vergelijken en zeker te weten dat je niet teveel betaald voor het versturen van een pakket. Grotere bedrijven kunnen zelf een zakelijk contract afsluiten met een postorderbedrijf, maar dit gaat voor een klein bedrijf niet op.

De grootste postorderbedrijven (die ook leveren op een huis- of kantooradres) zijn PostNL met 2.400 pakketpunten, DHL met 1.300 afhaalpunten en DPD met 750 afhaalpunten.

www.GoedkoopPakket.nl

Mijn tip in dit geval is de vergelijkingssite www.GoedkoopPakket.nl. Je kunt op deze site de prijzen van de grootste postorderbedrijven voor zendingen binnen heel Europa met elkaar vergelijken en meteen je zending aankopen. Het is goedkoper dan rechtstreeks via het pakketpunt! 

Btw-voordeel voor ondernemers

Voor ondernemers kan er ook nog een btw-voordeel zijn, als je normaal rechtstreeks bij PostNL afneemt. Daarover lees je hieronder meer.

Pakketzegel

Via de vergelijkingswebsite kunt je de zending online aankopen en de pakketzegel meteen uitprinten. Vervolgens breng je het pakket naar het pakketpunt (via de website vind je waar deze gevestigd zijn). 

Persoonlijk vind ik het vooraf uitprinten van de pakketzegel een voordeel omdat een handgeschreven briefje er wat minder professioneel uitziet (en het is minder gedoe).

Overzicht

Wat ook heel belangrijk is, zeker voor ondernemers, is om overzicht te bewaren. Dus een duidelijk overzicht van wat je hebt verzonden, aan wie en wat de bijbehorende track & trace code is. Heel handig als de ontvanger van het pakket de track & trace code ook meteen (automatisch) per e-mail ontvangt!

En als er een probleem is met de zending? Je maakt via de website een melding en het wordt verder geregeld. Je hoeft niet zeker met het postorderbedrijf aan de lijn te gaan hangen.

Btw-voordeel voor ondernemers

Als je direct bij PostNL een zending afneemt, betaal je geen btw. Dat komt omdat deze dienst (bij wet) is vrijgesteld van btw. Op het moment dat jij dit via een tussenpersoon doet, betaal je wel btw. 

Voor particulieren maakt dit geen verschil (de prijs is nooit hoger dan die via een tussenpersoon), maar voor ondernemers is dit een voordeel als de btw voor jou aftrekbaar is.

Voorbeeld

De prijs voor het versturen van een klein pakket (tot 10 kg) is bij PostNL €6,50 (als je de zending online koopt) of €6,95 (als je de zending in de winkel afneemt). Hier zit geen btw in verwerkt (want het is vrijgesteld van btw). 

Via www.GoedkoopPakket.nl kost deze zending ook €6,50, maar dan inclusief btw (de btw bedraagt dan €1,13). Als jij als ondernemer deze btw kunt terugvragen, betekent dit dat de uiteindelijke prijs voor jou nog lager is.

Indien je de verzendkosten doorberekent aan jouw afnemer, moet je hierover wel btw in rekening brengen. Dit is hetzelfde percentage als de btw over de goederen die jij verkoopt. Als je de kosten niet doorberekent, hoef je er geen btw over in rekening te brengen.

Bij GoedkoopPakket.nl kun je tegoed kopen, waardoor je maar één keer een groter bedrag in je administratie hoeft te verwerken en niet elke zending apart in je administratie hoeft op te nemen. Dit is goed nieuws, aangezien de meeste ondernemers een hekel hebben aan administratie!

Deze blog kwam tot stand in samenwerking met GoedkoopPakket.nl

Laat hier je reactie achter!

Close Menu